over ons
Het van oorsprong middeleeuwse gebouw refereert aan de tijd dat Rotterdam nog ommuurd was en waterwegen de belangrijkste handelsroutes. De Laurenskerk was indertijd letterlijk en figuurlijk het centrum van de stad en er vonden zeer afwisselende activiteiten plaats onder het gigantische dak. Ook vandaag de dag is de Laurens nog een plaats van ontmoeting, bezinning en inspiratie, bijvoorbeeld tijdens een concert, lezing, congres of diner. In de Laurenskerk gaan verleden, heden en toekomst hand in hand. Wij zijn slechts passanten in de eeuwenoude kerk, ontmoeten historie, maar we zullen er ook altijd de inspiratie vinden om toekomst te creëren.
Iedere zondag en op de christelijke feestdagen vinden er kerkdiensten plaats. Meer informatie over kerkdiensten in de Laurenskerk van de Hervormde Gemeente.
Organisatie
De stichting heeft als doel de instandhouding van de Grote of Sint Laurenskerk en bijgebouwen als monument en de exploitatie van het gebouw als maatschappelijk en cultureel centrum ten dienste van de gehele Rotterdamse samenleving. De stichting probeert dit doel te bereiken door het kerkgebouw in overeenstemming met de aard en waardigheid te exploiteren. En door het organiseren van maatschappelijke en culturele activiteiten zoals debatten, lezingen, bijeenkomsten, tentoonstellingen en (orgel)concerten.
Beschermheer
Prof. mr. Pieter van Vollenhoven is beschermheer van de Stichting Grote of Sint Laurenskerk.
Bestuur
Het bestuur van de Laurenskerk bestaat uit 7 leden:[raw]
- Wubbo Tempel Voorzitter
- Andries Ponsteen Secretaris
- Sarmad Habib Penningmeester
- Herman Gaarman Portefeuille bouw
- Will v.d. Hoogen Portefeuille verhuur/zakelijke markt
- John Kuijt Portefeuille communicatie
- Frederique Veldman Portefeuille Hervormde Gemeente
[/raw]
Medewerkers
Bij de Laurenskerk zijn de onderstaande mensen werkzaam:
- Elles van Vegchel – Directeur
- {Vacature} – Office manager
- Jolanda Bouman – Administrateur
- Fiona Kroon – Operationeel/Sales manager
- Susanne Westbroek – Programmamaker
- Ingrid van Meggelen – Coördinator Cultuur & Communicatie
- Jenny van As – Operationeel coördinator
- Frans van Engelenburg – Beheerder
- Jannes de Jong – Beheerder
- Zurar Babak – Assistent beheerder
- Soraya Lagendijk-Telkamp – Beheerder
Ook zetten talloze vrijwilligers zich in voor de Laurenskerk.
Vacatures
VACATURE FACILITY/HOSPITALITY COORDINATOR
De Stichting Laurenskerk zorgt voor het beheer, het onderhoud en de exploitatie van de Laurenskerk als maatschappelijk en cultureel centrum ten dienste van de gehele Rotterdamse bevolking. Het grootste deel van de week is de Laurenskerk beschikbaar voor bezoek door toeristen, verhuur en culturele activiteiten.
Vanaf (uiterlijk) 1 september zijn wij op zoek naar een coördinator die het operationele team kan aansturen, versterken en professionaliseren.
De Stichting Laurenskerk is als exploitatiestichting niet verbonden aan een specifieke religie.
Als FACILITY/HOSPITALITY COORDINATOR ben je verantwoordelijk voor de operationele aansturing van alle werkzaamheden op de vloer van een groot evenement, een concert, het groot en licht onderhoud van de kerk tot het onderhoud van de technische installaties.
Je stuurt een team van 5 beheerders aan maar bent ook een meewerkend voorman/vrouw/persoon.
Wat kun je verwachten?
Een veelzijdige en zelfstandige functie op een unieke locatie waarbij je je creativiteit kwijt kan. Je krijgt de mogelijkheid zelf te bouwen aan het verder professionaliseren van de Laurenskerk. Het gaat om een dienstverband van 32-36 uur met een jaarcontract – met optie tot verlenging. Een salaris in of vergelijkbaar met schaal 8 CAO PKN: minimaal 2574,01 euro tot maximaal 3509,92 euro op basis van fulltime (36 uur) en ervaring. Verder ontvang je een eindejaarsuitkering, reiskostenvergoeding, onregelmatigheids- en BHV toeslag.
Startdatum: in overleg uiterlijk 1 september.
Interesse?
Stuur voor 15 juni je motivatie en CV naar info@laurenskerkrotterdam.nl. Voor meer informatie over de vacature neem contact op met Elles van Vegchel, directeur via directie@laurenskerkrotterdam.nl.
Wij hanteren in de selectieprocedure de Code Culturele Diversiteit.
Voor meer informatie: Vacature hospitality facility coordinator
VRIJWILLIGE TORENGIDS
We zijn op zoek naar een fitte, gastvrije en flexibele torengids om de torenbeklimmingen te verzorgen. Deze vinden plaats op woensdag en zaterdag van maart t/m oktober. Met een team van torengidsen worden de torenbeklimmingen gerouleerd.
Vind je het leuk om bezoekers te vertellen over de geschiedenis van de Laurenskerk, hen te informeren over de activiteiten in de kerk en contact te maken met veel verschillende doelgroepen? Dan zijn we op zoek naar jou.
Het rooster wordt in overleg gemaakt en de torenbeklimmingen vinden op woensdag en zaterdag plaats. Het is mogelijk om een vrijwilligersvergoeding te ontvangen.
Heb je interesse of wil je meer informatie? Neem dan contact op met Ingrid van Meggelen info@laurenskerkrotterdam.nl of telnr. 010 4131494.
VRIJWILLIGE KASSAMEDEWERKER
We zijn op zoek naar een gastvrije, flexibele medewerker die het leuk vindt om kassawerkzaamheden te doen. Vind je het leuk om bezoekers te vertellen over de geschiedenis van de Laurenskerk, hen te informeren over de activiteiten in de kerk en contact te maken met veel verschillende doelgroepen? Ben je een dagdeel per week beschikbaar? Dan zijn we op zoek naar jou. Het is mogelijk om een vrijwilligersvergoeding te ontvangen. Heb je interesse of wil je meer informatie? Neem dan contact op met Ingrid van Meggelen info@laurenskerkrotterdam.nl of telnr. 010 4131494.
ANBI
De stichting Laurenskerk en de stichting Vrienden van de Laurenskerk zijn opgenomen in het register van erkende culturele ANBI-instellingen (Algemeen Nut Beogende Instelling), zodat donaties, schenkingen en eventuele legaten in beginsel vallen binnen de door de fiscus gestelde voorwaarden voor belastingaftrek.
Het ministerie van Financiën ondersteunt uw gift. Het Ministerie van Financiën wil het geefgedrag van particulieren en bedrijven stimuleren met een aantal fiscaal gunstige maatregelen die in de nieuwe Geefwet (1 januari 2012) zijn opgenomen. Deze Geefwet geldt voor culturele instellingen met een ANBI status (Algemeen Nut Beogende Instelling).
Een gift aan een culturele instelling met ANBI status kan u dus belastingvoordeel opleveren in de inkomstenbelasting. Voor meer informatie hierover verwijzen wij u door naar de site van de Belastingdienst.
ANBI gegevens Stichting Grote of Sint Laurenskerk
Informatie over ANBI:
RSIN: 009407868
010 – 413 14 94 / info@laurenskerkrotterdam.nl
Stichting Grote of Sint Laurenskerk
Grotekerkplein 27
3011 GC Rotterdam
Kamer van Koophandel nummer: 41131302
BTW nummer: 0094.07.868.B.01
Bestuur
Dhr. W. Tempel, voorzitter
Dhr. A.H.J Ponsteen, secretaris
Dhr. L.C.M Wagemans, penningmeester
Dhr. H.C.H. Gaarman, lid
Dhr. W.J.L. van den Hoogen, lid
Dhr. J.Kuijt, lid
Mevr. F.L. Veldman, lid
Beloningsbeleid
Bestuursleden ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. Personeel (met inbegrip van de directeur) in dienst van de stichting ontvangen een honorering conform de CAO PKN-kerken.
Doelstelling
De stichting heeft ten doel:
1. De instandhouding van de Grote of Sint Laurenskerk en bijgebouwen te Rotterdam als monument in de zin van de Monumentenwet 1988, krachtens opdracht van en in overleg met de eigenaar van het gebouw;
2. De exploitatie van het gebouw als maatschappelijk en cultureel centrum ten dienste van de gehele Rotterdamse samenleving;
En voorts al hetgeen in de ruimste met een en ander verband houdt, daartoe behoort en/of daartoe bevorderlijk kan zijn.
Jaarverslag 2022 Stichting Grote of Sint Laurenskerk
Financieel Jaarverslag 2022 Grote of Sint Laurenskerk
Meerjarig onderhoudsplan 18-23
Meerjarenvisie 2020-2025
Op woensdag 19 februari 2020, is op het stadhuis aan de wethouder van cultuur Said Kasmi het eerste exemplaar van de Meerjarenvisie Laurenskerk 2020-2025 officieel overhandigd. Namens de stichting Laurenskerk waren daarbij aanwezig Wubbo Tempel (voorzitter), Andries Ponsteen (secretaris) en ondergetekende (zie foto).
Bij de totstandkoming van dit plan heeft u het afgelopen jaar direct of indirect een rol gespeeld. Dit kan zijn als gesprekspartner in een van de 10 gespreksrondes, met het bijwonen van het mini symposium op 5 juli of tijdens individuele gesprekken met een of meerdere bestuursleden en/of ondergetekende. Wij zijn u daar zeer dankbaar voor, want met uw meedenken en inbreng kunnen wij stappen zetten om de Laurenskerk – naast de kerkelijke functie – verder te ontwikkelen als een onderscheidend podium en als erfgoed- en evenementenlocatie van nog grotere betekenis in Rotterdam.
Duurzaamheid
Green Key Keurmerk
Green Key is een bekend internationaal keurmerk voor duurzame bedrijven in de recreatie- en vrijetijdsbranche. Aan dit keurmerk kunt u zien dat de deelnemers er alles aan doen om de druk van onze onderneming op natuur en milieu te minimaliseren. Daarmee gaan Green Key bedrijven net een stap verder dan de normale wet- en regelgeving vereist.
Betekent dit dat u moet inboeten op luxe? Zeker niet. Voorwaarde van de Green Key is dat de kwaliteit en het comfort van de gast te allen tijde gewaarborgd blijft.
Duurzame producten
Stichting Laurenskerk wil een bijdrage leveren aan de duurzaamheid en kiest daarom voor biologisch afbreekbare weg-
werpproducten. Biological Solutions helpt ons hier bij. Ook de koffie, thee en veel andere producten in onze koffiebar en shop zijn van Fair Trade.
Vlagprotocol
De Laurenstoren is eigendom van de Gemeente Rotterdam. Dit betekent dat zij ook verantwoordelijk is voor het hijsen van de vlag. Op de Laurenstoren wordt alleen de Algemene vlaginstructie gevolgd, indien de weersomstandigheden dit toelaten. Boven windkracht 4 is een vlag ophangen te gevaarlijk en kan er schade ontstaan aan de toren en de mast.