[raw]
programma van de Laurenskerk
[/raw]
Stadstekenaars in coronatijd
In 2020 en 2021 hebben de stadstekenaars de coronatijd vastgelegd. Wat is de impact op de stad en op de Rotterdammers?
Deze expositie is onderdeel van ‘Heilige Huisjes‘. Van 27 mei t/m 11 juni 2022 ontdek je de religieuze gebouwen van Rotterdam, waaronder de Laurenskerk.
De stadstekenaars van Rotterdam leggen vast wat er in de stad gebeurt. Met hun schetsboek of Ipad onder de arm zie je ze door de stad dwalen. Ze observeren, ondervragen, schetsen en tekenen.
Het stadstekenaarsschap is een initiatief van CBK Rotterdam en Stadsarchief Rotterdam. Elk jaar benoemen zij Rotterdamse kunstenaars en vragen hen om een speciaal thema te verbeelden.
De tekeningen worden opgenomen in de collectie van het Stadsarchief en maken deel uit van de Collectie Rotterdam. Het zijn niet alleen kunstzinnige impressies maar vooral ook tijdsdocumenten met een verhaal. Ze laten Rotterdam zien door de ogen van kunstenaars.
Deze vorm van stadsdocumentatie bestaat al sinds 1939. Het Stadsarchief gaf toen kunstenaars de opdracht om het vooroorlogs Rotterdam te tekenen. Na het bombardement van 14 mei 1940 was de snelle wederopbouw van de stad en havens een belangrijke inspiratiebron voor de tekenaars.
In deze tijd ligt de focus anders. Niet alleen de bakstenen en het beton maar vooral de mensen en het leven in de stad staan centraal. In 2019 was het thema straatcultuur, sport en stadslandbouw. In 2020 en 2021 is dat de grote impact van het coronavirus op het leven in de stad.
Deze expositie was eerder geplaatst in de Kunsthal maar door Corona beperkingen was bezoek beperkt mogelijk. Vanaf 27 mei tot en met 4 juni is de expositie te zien in de Laurenskerk Rotterdam tijdens reguliere openingstijden.
Bezoek kerk | Volwassene/ jeugd | € 3,00 |
Kind t/m 12 jaar | gratis | |
R’dampas | 1x gratis |
Stadstekenaars in coronatijd
In 2020 en 2021 hebben de stadstekenaars de coronatijd vastgelegd. Wat is de impact op de stad en op de Rotterdammers?
De stadstekenaars van 2020 zijn:
Pris Roos, Franks Stoks en Erico Smit
In opdracht van het Stadsarchief en CBK Rotterdam leggen de kunstenaars vast hoe Rotterdammers zich, na de ingrijpende maatregelen van half maart, in de crisissituatie staande houden. Van de ‘intelligente lockdown’ tot de langzame versoepeling van maatregelen. Het resultaat is een aantal tekeningen die de creativiteit, solidariteit, kwetsbaarheid en weerbaarheid van de stad laten zien. Het eindproduct van elke stadstekenaar is zeven weken lang achtereenvolgens te zien.
De stadstekenaars van 2021 zijn:
Gwen Stok, Gemma Plum en Funs ‘Funzig’ Janssen.
Zij kregen opdracht om het vervolg van de coronacrisis en de opeenvolgende fasen met daarbij horende maatregelen te verbeelden.
Gwen richt zich op de tweede lockdown en tekent hoe het leven buiten eruit ziet vanachter de ramen van Rotterdammers.
Funs duikt in het nachtleven en tekent het leven op straat na het beëindigen van de avondklok. En Gemma onderzoekt hoe Rotterdammers in onder andere de horeca en het onderwijs met de maatregelen omgaan.
De anderhalvemetersamenleving, het eindeloos binnen zitten, de avondklok, het leed, de moeilijke keuzes en de kritieke geluiden uit de samenleving komen in de tekeningen voorbij
De stadstekenaars worden elkaar jaar geselecteerd door een jury. Deze bestaat uit:
Hugo Borst (Rotterdamse schrijver en kunstliefhebber en verzamelaar) Hedy Tjin (kunstenaar), Shehera Grot (Kunsthal), Ove Lucas (CBK Rotterdam) en Jantje Steenhuis en Wanda Waanders (Stadsarchief Rotterdam).
Pris Roos 2020: Support your locals
Over de Kunstenaars
Stadstekenaars 2020
Coronatijd getekend in 2020
Frank Stoks
(1971) is een echte stadstekenaar. Wie in Rotterdam onderweg is, komt hem tegen op straat, altijd met een iPad in de hand. Terwijl hij een praatje maakt, zit hij rustig te tekenen. De tekeningen van Stoks hebben een sterk verhalende kwaliteit. Ook blijft hij zichzelf technisch uitdagen door gebruik van verschillende tekenmaterialen, zowel analoog als digitaal. Tijdens de ‘intelligente lockdown’ trekt Stoks de stad in met zijn campingstoel, op zoek naar plekken waar Rotterdammers ondanks de maatregelen samenkomen. Daar tekent hij. Tijdens de versoepeling van de maatregelen legt hij de voorzichtige ontmoetingen op anderhalve meter vast. De tekeningen van Stoks bieden inzicht in de ontwikkeling van de crisis: van de buitensporters tot de eerste dag dat terrassen en markten weer open mogen.
Door deze tekeningen op chronologische volgorde te monteren in een video wordt de evolutie van de coronamaatregelen inzichtelijk.
Pris Roos
Pris Roos (1984) groeide op in Rhenen. Haar familie migreerde uit Indonesië om in Nederland een eigen toko te beginnen. Roos groeide op met deze toko, een ruimte van samenzijn, kleuren, geuren, eten, verhalen en beelden van immigranten. De toko is een grote inspiratiebron voor haar. De verhalen waar normaal geen gehoor voor is, vinden hun weg naar haar schetsboek. Roos laat zich niet inperken door het formaat van haar schetsboek, ze bouwt dit verder uit door verschillende papierformaten boven elkaar te plaatsen, waardoor er een collage ontstaat.
Roos woont nu om de hoek van de Beijerlandselaan en ging aan het begin van de crisis twee weken in zelfisolatie. Tijdens haar quarantaine tekent ze veilig vanachter haar raam, met verrekijker, de bewoners op Zuid. Na die periode trekt ze op de fiets dagelijks van de Afrikaanderwijk naar Crooswijk om de veranderingen in de stad vast te leggen. Pas op het moment van de Black Lives Matter-protesten, begin juni, voelt ze de urgentie om zich weer onder te dompelen in het weefsel van de stad om hier, door middel van kleurrijke oliepasteltekeningen, verslag van te doen.
Erico Smit
Erico Smit (1985) werkt op de huid van de tijd, houdt van analyseren, en van deze analyses vervolgens te vertalen naar beeld in de breedste vorm. Hij gaat fietsend, lopend of met het openbaar vervoer de stad door met zijn camera’s, waaronder een GoPro, om situaties, mensen en hun emoties daarna zo accuraat mogelijk vast te leggen in zijn tekeningen.
Smits tekeningen zijn een mix van analoge bewerkingen met inkt, acrylverf en potlood, en digitale nabewerkingen. Zijn lijnenspel en kleurgebruik hebben iets onheilspellends.
Smit deelt de coronacrisis in vier fases op, vanaf de schok van de eerste maatregelen tot de laatste versoepelingen in de zomer. In zijn tekeningen heeft hij alleen oog voor zijn onderwerp en laat alle overbodige details achterwege, waardoor de gevolgen en de emoties door het dreigende virus worden uitvergroot.
Stadstekenaars 2021
Coronatijd getekend van 15 december 2020 – zomer 2021
Gwen stok
Gwen Stok (1983) is illustrator, kunstenaar én een groot liefhebber van comics en strips. In haar illustraties geeft ze subtiel en speels een inkijkje in de menselijke aard.
Tijdens de tweede harde lockdown was Nederland vijf weken lang op slot. Nederland bleef zoveel mogelijk thuis.
Gwen maakte in deze periode één keer per dag een wandeling. Verder bleef ze vooral binnen. Ze vroeg aan diverse Rotterdammers om foto’s van hun raamuitzichten op te sturen. Deze foto’s combineerde ze met de indrukken die ze zelf tijdens haar wandelingen op deed en wat ze dagelijks in het nieuws vernam. Vervolgens werkte ze dit uit in een beeldverhaal van losse tekeningen en een stripachtige leporello, met als titel: Uitzicht uit het zicht.
De leporello symboliseert de sleur van de harde lockdown en de dagen die in elkaar overlopen.
De rode kleurtinten zijn gebaseerd op de routekaart van de maatregelen, maar verwijzen ook naar de continue hangende dreiging. Voor Gwen voelde de lockdown als een ‘tantaluskwelling’. Tegelijk was er ook steeds perspectief en uitzicht.
Funs Janssen
Grafisch ontwerper Funs, alias Funzig, verhuisde acht jaar geleden vanuit Limburg naar Rotterdam Zuid. In zijn werk zijn gentrificatie en straatcultuur belangrijke thema’s. Van wie is de stad?
Als stadstekenaar concentreert hij zich op het nachtleven. Funs is een avondmens, de avonden en nachten in de stad vindt hij magisch.
Hij bezocht de plekken waar jongeren na het beëindigen van de avondklok weer opnieuw samenkwamen, zoals het Schouwburgplein en het Charloisse Hoofd
Hij constateerde het onwennig en krampachtig afstand houden van elkaar tot het verlangen naar vrijheid en langzaam het ontstaan van een relaxte houding en nieuwe ontmoetingen en interacties.
Met zijn schetsboek en telefoon legt hij de nachtelijke taferelen vast. Die impressies zet hij vervolgens met behulp van een 3D-programma (blender) om naar een scène zodat de lichtpunten – een lantaarn, de koplampen van een auto of een brandende sigaret – tot leven komen. Als de scène af is gebruikt hij dit als basis voor de uiteindelijke illustratie.
Een spannend spel van licht en donker voltrekt zich in zijn stadsbeelden.
Gemma Plum
Grafisch ontwerper Gemma Plum (1974l) is gefascineerd door menselijk gedrag en gaat als een grafisch journalist aan de slag. Ze observeert en bevriest vervolgens in nonchalante zwarte lijntekeningen wat haar opvalt aan emoties, houdingen en bewegingen.
Als stadstekenaar ging ze op zoek naar de verhalen van Rotterdammers die op verschillende manieren met corona te maken kregen. Ze interviewde leerlingen en docenten van de Imeldaschool, medewerkers bij Prachtig en horecaondernemer Kristian (Kris) de Leeuw, medeoprichter van Bar, Poing en Sjatzi. De verhalen lopen uiteen, maar toch zijn er veel overeenkomsten.
Ze constateerde dat tijdens de pandemie de nuances lijken te zijn weggevallen: je bent voor of tegen; je past je aan of bent verloren; je floreert of gaat ten onder.
Het gewone menselijke gedrag ligt onder vuur én onder de loep.
In haar tekeningen van 1,5 meter breed laat Gemma treffend zien dat niet alles zo zwartwit is en mensen vaak te maken kregen met lastige en pijnlijke keuzes. Maar toch ze vooral een enorme veerkracht en flexibiliteit.