‘Muziek maken is een magische vervulling, een aanvulling op de realiteit.’ foto ©Juri Hiensch
Laurens de Man (’s-Hertogenbosch, 1993) won in 2024 als eerste organist de Nederlandse Muziekprijs, de hoogste onderscheiding die door het ministerie van OCW aan een musicus, werkzaam in de klassieke muziek, wordt uitgereikt.
Hij studeerde piano, orgel en bijvak klavecimbel bij resp. Jacques van Oortmerssen, David Kuyken en Johan Hofmann aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij vervolgde zijn studie bij Leo van Doeselaar aan de Berlijnse Universität der Künste (Konzertexamen Orgel); deze studie rondde hij in 2019 af met de hoogste cijfers. Laurens won diverse prijzen als pianist en organist, bij concoursen in Den Haag (Prinses Christina Concours, 1e prijs), Würzburg (Klavierwettbewerb J.S. Bach), Groningen (Martini Organ Competition, 1e prijs) en Freiberg (Silbermann Wettbewerb, 1e prijs), waar hij “ECHO Young Organist of the Year 2020” werd.
In 2018 won hij de Sweelinck-Mullerprijs. Onder andere als pianist van het Chimaera Trio speelt en arrangeert hij kamermuziek uit vier eeuwen muziekgeschiedenis; het trio nam twee CD’s op. Sinds 2012 is Laurens hoofdorganist van de Utrechtse Janskerk; in seizoen 2022-2023 is hij “Organist in Residentie” van het Contiusorgel te Leuven. Aan het Conservatorium van Amsterdam is hij verbonden als docent bijvak klassiek piano voor jazzpianisten.
Per september 2023 is hij benoemd als hoofdvakdocent orgel aan het Utrechts Conservatorium.
Franz Liszt (1811-1886)
– Csárdás macabre (bew. LdM)
– Orpheus – Symphonische Dichtung
(versie voor orgel solo door de componist)
Olivier Messiaen (1908-1992)
Aus: Livre d’orgue
– Chants d’oiseaux
Richard Wagner (1813-1883)
Uit: Parsifal
– Feierlicher Marsch zum heiligen Gral (pianoversie F. Liszt – bew. LdM)
Olivier Messiaen (1908-1992)
Uit: Livre du Saint Sacrement
– Prière apres la communion
“Mon parfum et ma douceur, ma paix et ma suavité…” – St. Bonaventura
Naji Hakim (*1955)
“All My Founts Shall Be With You”:
Variations on a Danish Hymn: “Alle mine kilder skal være hos dig”
In het koor van de Laurenskerk bouwen we een pijporgel van de toekomst, dat digitaal te bespelen is: een ‘hyperorgel’. Zo wordt het orgel toegankelijker voor een brede groep musici.