De Matthäus Passion geldt in Nederland als de favoriete compositie in de passietijd en is verankerd in onze cultuur. The Bach Choir & Orchestra of the Netherlands is als geen ander in staat de symboliek, emotie en troost over te brengen aan u als luisteraar.
De Matthäus Passion geldt in Nederland als de favoriete compositie in de passietijd en is verankerd in onze cultuur. The Bach Choir & Orchestra of the Netherlands is als geen ander in staat de symboliek, emotie en troost over te brengen aan u als luisteraar.
Johann Sebastian Bach bedacht voor zijn magnus opus een unieke opstelling: twee koren en twee orkesten. De compositie vertelt het chronologische lijdensverhaal van Christus waarbij symboliek een grote rol speelt. Bach gebruikt allerlei muzikale middelen om rijke effecten te krijgen. Hij schreef voor zowel instrumenten als solisten specifieke rollen. De verteller: de evangelist, neemt u mee door het verhaal. Hij wordt afgewisseld door het koor, enerzijds intiem en dan weer overweldigend. Iedere solist heeft een eigen emotionele dimensie zoals liefde, smart, troost, beschouwend.
De musici van The Bach Orchestra bespelen authentieke instrumenten uit Bachs tijd en The Bach Choir wordt geroemd om haar dynamische en expressieve klank. De (inter)nationale solisten hebben een enorme toewijding wat hoorbaar en zichtbaar zal zijn tijdens de meesterlijke aria’s. Zij zijn als geen ander in staat de symboliek, emotie en troost over te brengen aan u als luisteraar.
William Lawes (1602-1645)
Fantasia – Air – Air
Matthew Locke (1621-1677)
Fantasia – Gaillard – Fantasia – Saraband
Henry Purcell (c.1659-1695)
Fantasia 5
Fantasia 3
Fantasia 8
Marc-Antoine Charpentier (1643-1704)
Suite pour quatre parties de violes, H545
Prélude – Prélude – Sarabande – Gigue Angloise – Gigue Françoise – Passacaille
Giovanni Legrenzi (1626-1690)
Sonata à quattro viola da gamba
[Andante]
Adagio
Presto
Presto
Adagio
Presto
Juan Cabanilles (1644-1712)
Tiento 7º tono por A la mi re
In het koor van de Laurenskerk bouwen we een pijporgel van de toekomst, dat digitaal te bespelen is: een ‘hyperorgel’. Zo wordt het orgel toegankelijker voor een brede groep musici.