De majestueuze gewelven van de Laurenskerk is de inspiratie tot een verkenning van het thema architectuur in muziek.
Goedbeschouwd is elke compositie een bouwwerk op zich. Of, in de woorden van Johann Wolfgang von Goethe: ”Muziek is vloeibare architectuur, architectuur is gestolde muziek.”
Componisten hebben zich voor de structuur van hun werken op ideeën laten brengen door de gebouwen waarin hun muziek tot klinken kwam.
De komende jaren gaat Laurens Vocaal in architectuurstad Rotterdam de prikkelende relatie tussen architectuur en muziek verder onderzoeken.
In dit programma oriënteert Laurens Symfonisch zich ons onder meer op dubbelkorigheid, zoals ontstaan in de San Marco van Venetië, en ervaar je dat waar architectuur en koorzang elkaar raken, de geest zich verruimt.
Tallis / Spem in alium
Josquin des Prez / Mis: Kyrie
Willaert / De profundis
Gabrieli / Mis: Gloria á 16
Allegri / Miserere
Schütz / Psalm 100
Bach / Motet Komm, Jesu Komm
Lotti / Crucifixus
Messiaen / Apparition de l’église eternelle
Rheinberger / Mis: Credo
Verdi / Ave Maria
Pizzetti / Mis: Sanctus, Benedictus
Schönberg / Dreimal tausend Jahre
Barber / Mis: Agnus Dei
Uitvoerenden
Laurens Symfonisch
Wiecher Mandemaker – dirigent
Hayo Boerema – orgel
In het koor van de Laurenskerk bouwen we een pijporgel van de toekomst, dat digitaal te bespelen is: een ‘hyperorgel’. Zo wordt het orgel toegankelijker voor een brede groep musici.